×

virtuella platser

Konstnärsduon Lundahl & Seitl innehar en särställning på Sveriges konstscen – få svenska konstnärer har idag nått ut så brett internationellt som de, ändå är de för den svenska publiken relativt okända. Därför känns det extra roligt att presentera tre grafiska blad av duon här på ed-art.se.

Sedan 2003 har bildkonstnären Christer Lundahl och koreografen Martina Seitl arbetat tillsammans under namnet Lundahl & Seitl. I det gemensamma konstnärskapet vävs deras båda bakgrunder samman för att skapa verk där betraktarens uppfattningsförmåga och deltagande är centrala teman. I verken kombineras berättelser, instruktioner, koreografi och tredimensionellt ljud; betraktaren kliver själv in i verken för att uppleva och bli medskapare. Varje projekt görs specifikt för en plats, situation eller ett medium.

Grafiken är utsnitt ur duons bildvärld, överförda på kopparplåt och därefter tryckta för hand.

Djuptrycket Symphony of a Missing room togs fram i samarbete med Grafikens hus 2016 och är sprunget ur ett performanceverk med samma namn som uppförts på ett flertal konstinstitutioner runtom i världen, bland annat Royal Academy of the Arts i London, Nationalmuseum i Stockholm och Kochi-Muziris-biennalen i Indien. I verket ger sig deltagarna ut på en både kollektiv och personlig resa. Besökarna, ledda av mediatörer, är försedda med trådlösa hörlurar där en röst guidar dem ut på en faktisk men också fiktiv tur genom museisalarna.


Bild från performanceverket Symphony of a Missing Room

Djuptrycken Max Ernst, Grätenwald, oil on canvas, 1926 & Stephan Huber, Sasso Lungo (Langkofel), plaster sculpture, 2001 - New Original: as remembered by Christer Lundahl och Paul Adolf Seehaus, Leuchtturm mit rotierendem Strahl oil on canvas, 1913 & Stephan Huber, Weisshorn, Plaster Sculpture, 2001– New Originals: as remembered by Christer Lundahl är hämtade från arbetet med duons verk New originals. Detta performanceverk togs fram 2017 specifikt för Kunstmuseum Bonn. I utställningen bjöd Lundahl & Seitl in besökaren att reflektera över bilders ursprung och minnens framväxt. Var kommer bilder ifrån och hur minns vi dem? Vilken roll spelar original och kopia? Besökaren leddes runt i Museum Bonns vidsträckta gallerier, guidad av en röst såväl som av externa stimuli som ljus och tredimensionellt ljud. Besökaren uppmanades att minnas tidigare upplevda konstverk och återskapa dem i sinnet. På denna virtuella plats för oändliga möjligheter var det bara besökaren som avgjorde vad som var äkta och vad som var falskt.


Christer Lundahl med tryckare Jenny Olsson (foto: Grafikens hus)