×

vattenslottet

En kär och envis tradition. Det kallar Liljevalchs sin vårsalong, som nu öppnat sina portar för i år. Samma dubbla epitet kanske kan användas om Mikael Wahrby, som ihärdigt sökt och blivit antagen till vårsalongen 17 gånger sedan början av sin karriär på 1970-talet. På vårens salong deltar han med en ny bild som kvalar in i den serie Stockholmsskildringar som har sysselsatt honom under senare år.

“Vattenslottet” avbildar Strömsborg, en lite bortglömd men exotisk byggnad mitt i staden, inklämd mellan Vasabron och Centralbron. Den upptar en helt egen ö – Stockholms minsta, faktiskt – och bidrar till upplevelsen av att Stockholm är ett Nordens Venedig. 

Mikael Wahrby själv beskriver det som att byggnaden tycks flyta på vattnet. Här fanns tidigare danspalats, restaurang, badhus och kägelbanor. Nuvarande byggnad byggdes om 1923–1930 och arkitekt var då Ragnar Östberg.

"Ett utsvängt tak och en enhetlig färg förhöjer lättheten i det eleganta Vattenslottet”, menar Mikael Wahrby. "Till vänster i bilden ligger Norstedt & Söners boktryckeri, som ett slott reser sig även denna byggnad ur vattnet, med ett torn som har kallats för abborrstjärten."

Mikael Wahrby började studera vid Konstakademien 1971 och har varit verksam som koppargrafiker i flera decennier. Han menar att koppargrafikens metod - att arbeta fram ett motiv i kopparplåt, som etsas och trycks på papper – passar honom särskilt väl. Dessutom tilltalas han av lågmäldheten i det svartvita.