×

randas

randas

Astrid Sylwan är en av Sveriges mest omskrivna och uppmärksammade målare under de senaste 20 åren. Sedan hon erhöll sin examen från Konstfack har utställningarna avlöst varandra. I det offentliga rummet har hon gjort stora gestaltningar, som i den nya kopplingen mellan pendeltåg och tunnelbana under Stockholms central; konstverk som passeras av hundratusentals människor varje dag. Och hon har bjudits in att göra prestigefyllda samarbeten med bland annat Marimekko och Absolut vodka.

Idag kan hon blicka tillbaka på de här hektiska åren med ett visst lugn. 

– Jag känner en större tillit till mitt konstnärskap idag. Tidigare var jag rädd att det en dag kunde ta slut, men idag vet jag att konstnärskapet förändrar sig med mig. Det är jag.

– Man kanske kan likna varje konstverk vid en sida i en bok, eller till och med ett stycke i en bok där hela boken är mitt konstnärskap. När jag befinner mig mitt i ett kapitel vet jag inte vad det handlar om, men när jag tittar tillbaka på mina målningar idag kan jag se var jag befann mig i livet. 

I ateljén i Nacka utanför Stockholm finns påbörjade målningar överallt, hängande, lutade mot väggen och liggandes på golvet. Hon arbetar i serier med att utforska något som känns spännande i måleriet – en färg eller form. Något rent avbildande element finns inte.

– Jag brukar kalla mig landskapsmålare, men det är bara för att jag ofta börjar med ett mörkare skelett och sedan bygger på lager på lager. Sedan målar jag tills jag känner igen mig, när målningen väcker någonting i mig. Det går inte att förutse, men när jag har det där, då vet jag. Det är som att jag söker en kunskap som jag bara kan få genom att jobba mig dit.

Med grafik har Astrid Sylwan arbetat länge, oftast i samarbete med Ateljé Larsen i Helsingborg dit hon reser med ojämna mellanrum för att ta fram nya bilder.

– Grafiken har varit och är ett fantastiskt sätt att utveckla mitt konstnärskap. När jag kommer ner till Helsingborg blir allt dåligt i 2–3 dagar, sedan lossnar det. Jag kommer därifrån med helt nya tankar som jag tar med mig tillbaka till ateljén. 

När Astrid Sylwan arbetade fram den nya serien var hon ”besatt” av fraktaler, alltså ett geometriskt mönster med struktur i alla skalor; zoomar man in i en fraktal så upprepas samma mönster som om man zoomar ut. 

– Jag fascineras av detta med en form som väcker en form, något som både suger in och expanderar och kan vara mikroskopiskt och gigantiskt på samma gång.

Trycken har hon döpt till Randas.

– Jag tänker på det som en gryning, en energi som börjar ta kraft. 

Titeln kom efter att verken var klara, men känslan fanns där hela tiden under arbetet. 

– Det passar så bra just den här tiden på året när vintern är på väg att försvinna och något nytt kan ta fart.

Om trycken
Randas I-IV
Upplaga 35
Bladen är framtagna hos Ateljé Larsen i Helsingborg, en av Nordens främsta verkstäder för djuptryck. Här arbetar konstnärer sida vid sida med skickliga tryckare, som handtrycker varje blad efter att konstnären beslutat hur upplagan ska se ut. Läs mer om djuptryck här

Läs mer om Astrid Sylwan här