nestorn
Äntligen en ny serie av Mikael Wahrbys uppskattade stockholmsetsningar! Fruängen, Odenplan, Sergels torg, Kungsträdgården och Hötorget är de fem platser som Mikael Wahrby skildrar i sin nya serie etsningar. Wahrby hade fram till 2018 mest avbildat interiörer och stilleben, men det året gjorde han sin första serie etsningar med Stockholmsmotiv, utställda på Liljevalchs Vårsalong. Sedan dess har flera följt och det här är hans femte serie.
Stockholmsbilderna är, precis som Wahrbys andra bilder, frusna ögonblick – stilleben i ordets rätta bemärkelse. Mikael Wahrby är en lågmäld och noggrann betraktare, han lägger märke till lustiga detaljer som han tar sig friheten att framhäva. För tittar vi nära ser vi att vi absolut inte har att göra med några exakta avbildningarna av de platser som vi stockholmare känner så väl; Mikael Wahrby har tolkat dem med sin palett av trycksvärta så att de träder framför oss på ett helt nytt, men ändå välbekant sätt.
Alla tidigare bilder hittar du här
Inför årets släpp fick vi besöka Mikael Wahrbys verkstad i Mälarhöjden utanför Stockholm för att försöka förstå den komplicerade och tidskrävande process om ligger bakom hans bilder. Det blev en video som försöker förklara hur en akvatintetsning görs, samt en mängd bilder som fångar Mikael Wahrbys arbetsmetod, som du finner längre ner.
Se alla konstverk av Mikael Wahrby
Mikael Wahrby börjar alltid arbetet med att skissa på papper med blyerts
En grund bestående av bland annat harts och asfalt smälts ut över kopparplåten som värmts upp för att grunden ska gå att bearbeta
Skissen förs över till plåten med hjälp av smörpapper och därefter förstärks linjerna så att de går igenom grunden, ner till kopparen
Kopparplåten sänks sedan ner i det etsande badet som biter bara på de rena kopparytorna, alltså i linjerna som frilagts. Resten av plåten är skyddad av grunden.
Mikael Wahrby håller upp provtrycket han gjort efter att linjerna etsats
Nu är det dags att skapa gråtonerna i bilden med hjälp av akvatint. Plåten rengörs noggrant och läggs in i akvatintskåpet där den beläggs med ett tunt lager asfaltspulver
Pulvret bränns fast i plåten så att det ligger stilla
Sedan etsas plåten i olika steg, olika länge beroende på hur djup svart ton konstnären vill ha. Ju längre akvatintytorna etsas, desto mer tryckfärg kommer fästa, desto mörkare blir partierna
Efter många om och men är plåten färdig
Mikael Wahrby påför tryckfärg, för att sedan torka ur allt överflöd – färgen ska fästa bara i de etsade partierna som har blivit fördjupningar i plåten
Fuktat papper läggs på plåten och körs sedan genom en tryckpress
Ett exemplar är färdigt, nu ska det bara torka i ett par dagar