besjälade landskap
I Carin Ellbergs nya tryck Landskap med andra ser vi en strandlinje som sträcker ut sig över båda verken. Utgångspunkten är stränderna vid Ellbergs landställe i Skåne där konstnären vandrat ända sedan hon var liten. ”Jag har använt dem mycket i mitt konstnärskap. De ha kommit att bli inre landskap som jag bär med mig. Jag bearbetar och omarbetar dem i måleri och teckning och gör dem till mina egna”
Screentrycken har släktskap med en serie akvareller och strumpbyxskulpturer betitlade Följeslagare som Carin Ellberg arbetat med under flera år. ”De hängande figurerna tänker jag mig som något slags andar – som del av en besjälad natur”, säger Ellberg.
Trycken är framtagna tillsammans med tryckare Catarina Landberg i hennes verkstad i Aspudden i södra Stockholm. Där har konstnären och tryckaren tillsammans tryckt lager på lager med färg för att hitta fram till Ellbergs egna former och palett. 15 färger blev det till slut. Att arbeta med tryck, tillsammans med en tryckare, var en spännande och annorlunda upplevelse för en konstnär som är van att arbeta ensam i sin ateljé, menar Carin Ellberg. ”Jag är nöjd med trycken och känner att nu när jag vet vilka möjligheter tekniken erbjuder vill jag göra mera!”
Carin Ellbergs konstnärskap spänner över 30 år. I hennes värld finns inget fast och hårt, allt flyter i slingriga, krumbuktande associationsbanor, alltid överraskande, ibland förvirrande. I boken Mother of Pearl om Ellbergs konstnärskap beskriver konstnären vad hon själv vill uppnå: "Man går i sina egna spår i vardagen, men det kan hända helt otroliga saker om man stannar till, tar en annan väg, vänder lite på huvudet och ser åt ett annat håll. Något sådant vill jag att man ska få ut./…/ Att man ser tillvaron i ett nytt ljus, blir lite omruskad. Att man bryter någonting."
Från tryckprocessen:
Carin Ellberg utgår ifrån en skiss och en idé. Hon målar med svart tusch på ritfilmer, där varje film representerar en färg.
Tryckare Catarina Landberg tittar igenom filmerna. Dessa överförs till screenramar genom en fotografisk process.
Att bland till rätt färg för att hitta konstnärens eget utttyck är en av tryckarens viktigaste uppgifter.
Färgen hälls på i pressen inför tryckning.
Tryckare och konstnär granskar bladen efter sisådär 5-6 färger. Båda bladen trycks på samma papper, ett uppochner.
Vilken grön nyans blev bäst?
Mellan varje tryckning måste bladen torka i specialutformade torkställningar.
Efter att ha tryckt 15 färger är både konstnär och tryckare nöjda med resultatet. Bladen signeras och numreras av Carin Ellberg.