×

söderström

Nu finns fyra nya tryck av Bo Söderström på ed-art.se Bilderna bär som vanligt Söderströms enkla titlar - på-lila, på-svart, röd-röd+röd och blå-blå+blå. Lika enkelt och tydligt som bilderna själva. För Söderström jobbar med ett stort mått av reduktion.

När så ”lite” finns kvar, vad är det då som trots allt gör bilderna intressanta? I en recension av en tidig Söderström-utställning skriver konstkritikern Arne Törnqvist följande:  ”Vad är hemligheten bakom Söderströms starka uttryck? En förklaring kan vara att hans reduktion är just – en reduktion. Det vill säga han börjar inte i abstraktionen och tomheten, utan i något både konkret och komplext som han sedan bryter ner i bestånds-delar. Därför blir reduktionen inte som i så många andra fall en genväg som man tar därför att verklighetsstudiet är för komplicerat och tröttsamt. Processens slutstadium är tyngdlöst och driftigt som en flyktig essens. Men den har destillerats med möda ur en solid substans. Bo Söderström söker det tillräckliga och det nödvändiga. Och i flera fall har jag en stark känsla av att han också har funnit det.”

Skribenten och kritikern Thomas Millroth plockar upp detta citat i en nyligen publicerad text om Bo Söderströms konstnärskap. Han skriver att när Söderström delar upp sina bilder i block så uppstår inte bara glipor, utan de stora färgfälten dras emot varandra; ”de vill uppträda som hela ytor”. ”Således rör sig ytorna från och mot varandra, men de är inte hopflätade, eftersom konstnären litar helt och fullt på färgernas attraktionsförmåga. Deras stämningsläge.”


blå-blå+blå

röd-röd+röd

på-lila

på-svart