slumpens ordning
Olle Borgs verk pendlar ofta mellan slump och kontroll där matematiken står för kontrollen och måleriet och materialiteten för slumpen. De tre nya serigrafierna ”Twelve Days in the Diary of Chance” består av 436 prickar vardera, i rött, svart och blått. Allt är allt noga strukturerat och uträknat fram till det ögonblick då slumpen väljer storlek på pricken. Trots att prickens storlek är helt slumpad söker ögat efter ett mönster, en upprepning som kan antyda att där trots allt finns en kod, en mening.
– För mig ligger mycket av fascinationen för projektet i just det här sökandet efter mening. Det är djupt rotat i människans kognition - vi vill alltid se avsikter bakom skeenden. Det kan resultera i allt från konspirationsteorier till skapandet av gudar, men det är också en central egenskap när vi står framför ett konstverk och försöker förstå det.
För att ta fram motiven har Olle Borg använt sig av specialgjorda stämplar i sju olika storlekar. ”Chance” i verkens titel syftar på att valet av stämpel och dess placering avgörs slumpmässigt. ”Diary” refererar till att konstnären för varje blad i tolv dagar genererat 36 slumpmässiga utfall som bestämt varje pricks storlek. Till detta har han använt sig av en slumpgenerator. Skillnaden i storlek mellan varje prick är proportionell, vilket ger samma relationer som mellan talen i Fibonaccis talserie. Summan av de två föregående prickarna bestämmer följande pricks storlek, eller som hos Fibonacci: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 osv.
Konstnären har valt att arbeta med just sju olika storlekar eftersom han ville att det genomsnittliga utfallet skulle vara 4. Och varför just 4? Jo, för att 36 x 4 är 144. Talet 144, eller vanligast 144.000, återkommer i flera religioner, framför allt inom kristna och judiska traditioner, bland annat i Uppenbarelseboken. Att använda 10 som bas när vi räknar är ett ganska sent påfund. Tidigare använde man 12 och 12x12 är just 144 (vilket för övrigt är det tolfte talet i Fibonaccis talserie).
Olle Borg vill dock understryka att det inte handlar om någon talmystik.
– Det är en undersökning av mönster i tillvaron med matematiken och konsten som verktyg.
De tre serigrafierna är tryckta i samarbete med Catarina Landberg på Atelier Landberg i Aspudden. De är gjorda i en upplaga om 36.
Om konstnären: Själv framhåller Olle Borg matematik och alkemi som sina två stora inspirationskällor. Hans konstverk består ofta av geometriska mönster som repeteras och förskjuts. Olle Borg är utbildad vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm med examen 1988. Sedan dess har han ställt ut både i Sverige, runtom i Europa och USA.