förförande natur
”Naturen är Ann Frösséns musa”, skriver curatorn Anne Klontz i Frösséns senaste bok Photographic collages. ”Det må vara i skepnad av ett upprört hav eller som sprickande löv om våren; naturen ikläder sig alltid huvudrollen i hennes verk”. Det gör att betraktaren av Ann Frösséns verk, i sin tur, inte kan låta bli att förföras av naturen.
Ann Frössén har under sin långa karriär framför allt ägnat sig åt måleri med havet som motiv. Hon verkar i en lång tradition av marinmåleri, där havets ordnade kaos får symbolisera både en förstörande kraft och en helande energi. På senare år har dock kameran och datorn kommit att betyda alltmer som konstnärliga verktyg. I sina digitala collage avbildar hon naturen, men inte rakt av, utan efter att hon klippt sönder dem digitalt och återskapat dem efter eget huvud.
Nu finns sex nyinkomna digitala collage på ed-art.se, tre havsbilder och tre gräs.
Ann Frössén är utbildad i Warszawa och Paris. Hon är fortfarande delvis verksam i den franska huvudstaden, men har idag sin bas i Stockholm. Hon har sedan åttiotalet ställt ut i Sverige och runtom i Europa, inte bara inom konstvärlden utan även på flertalet sjöfarts- och marinmuseer.