blick, bild och rum
I Den blå serien fortsätter Disa Rytt att utforska mötet mellan blick, bild och rum. När vi betraktar en bild läser ögat ofta de färgade partierna för att skapa mening. I de nya verken har Disa Rytt vänt på perspektivet - de geometriska blå figurerna kan läsas som mellanrummen, skapade av motivets vita ytor. Som betraktare stannar vi upp, hajar till, tvingas ställa om vår blick. Formerna repeteras och roteras, dess skillnad uppstår genom dess likhet. När de tre verken ses tillsammans rör sig de vita formerna mellan dem. Ömsom lutar de in mot varandra, ömsom sträcker de sig vidare ut på väggen och fortsätter in i nästa motiv. Rörelsen aktiverar rummet.
I serien uppmärksammas mötet mellan grafikens materialitet - det vita pappersarket som här är både motiv och material - och vår blick som länkar samman rum och bild.
Verken fungerar både som diptyker och triptyker - de kan med fördel kombineras fler än så. Sedda som singlar fokuseras frågeställningarna kanske än mer. Hur sker övergången från materialitet till motiv, var slutar rummet och börjar bilden?
Verken finns i en upplaga om 20 och är framtagna hos Atelier Landberg i Aspudden i Stockholm. Det är ett noggrant arbete bestående av många moment. Fotograf: Disa Rytt.
En schablon läggs på en screenram. Den uppspända duken är behandlat med en ljuskänslig vätska.
När ramen belyses med UV-ljus släpps ljuset fram enbart där schablonen inte täcker duken.
Färgen blandas från grunden
Atelier Landberg arbetar med en semi-automatisk tryckpress. Färgen hälls på manuellt, men trycks automatiskt genom screenduken med hjälp av en gummiskrapa.
Ett blad färdigt ur tryckpressen
Efter att bladen trycks läggs de att torka
Catarina Landberg driver Atelier Landberg, grundat av hennes far för ett fyrtiotal år sedan