×

roboten och människan

roboten och människan

Med sin metod för att 3D-scanna kroppar och utifrån dessa skapa bilder som tecknas av en ritrobot på papper, har Tove Kjellmark skapat ett unikt uttryck och en helt egen position inom svenskt konstliv. Hennes arbete spänner över filosofi, teknologi och estetik och idag samarbetar hon både med Max Planck-institutet i Berlin och filosofen Jonna Bornemark. Allt för att borra djupare i frågan: vad är levande? 

Tove Kjellmarks konst har alltid handlat om kroppar. Vid avgångsutställningen på Kungliga konsthögskolan visade hon en mycket uppmärksammad egenkonstruerad, gapskrattande, tre meter hög robot, som kastade sig bakåt i till synes okontrollerbara skrattkonvulsioner för att sedan resa sig upp igen och börja om i en oändlig loop.

– Jag försökte förstå om det var skillnad på att vara människa eller maskin. I grunden ett sökande efter vad liv är och vad som gör något levande.

Det ledde vidare till undersökandet av kroppen, eftersom det är genom kroppen vi blir levande och blir till en del av vår omvärld. ”I am conscious of the world by means of my body” heter ett av Tove Kjellmark mer samtida verk, en titel som fångar in det hon arbetat med länge. 

Små skulpturer i Tove Kjellmarks ateljé

Utforskandet av kroppen, dess plats i världen i rörelse och stillhet fortsätter. Från början framför allt genom skulptur, performance och installation, men på senare tid i allt högre utsträckning också i bild.

– Jag har alltid tecknat, men bara för min egen skull. Linjen fascinerar mig, det är en så direkt och levande process. En linje som jag tecknar är ju en direkt förlängning av min arm. Att teckna med hjälp av en robot, som jag gör idag, är en jätteomväg för att komma till den där linjen (skratt).

För ett par år sedan började Tove Kjellmark utforska 3D-scanning. Nu har det blivit ett verktyg för att se omvärlden. Resultatet av en scanning blir ännu mer verkligt än verkligheten, menar hon. Scanningen förstärker sprickor och skevheter i stället för att tona ner dem, som fotografi skulle kunna göra.

– Dessutom kan allting skalas upp, vändas ut och in. Man kan filma en kropp inifrån! Att fånga upplevelsen av att vara i en kropp, det är något jag hela tiden söker efter.

Robotteckningarna kom ur arbetet med 3D-scanningarna, viljan att överföra 3D-modellerna till en platt yta men behålla den tredimensionella känslan. Skotske Sandy Noble har uppfunnit själva ritroboten, som han kallar polargraph, men utifrån tekniken har Tove Kjellmark utvecklat en helt egen estetik där 3D-scannade kroppsdelar översätts till något som nästan liknar topografiska kurvor, som tecknas i tusentals linjer av roboten.

– Det tar två dagar för roboten att teckna ett exemplar av ”When I crack I expand” och ”Power pose” och två pennor går åt. Innan det har det tagit cirka en månad att göra ett motiv, skanna, modellera i datorn, överföra 3d-modellen till vektorgrafik och jobba med den för att vidare transformera den till kod. Sen är det ju en massa tester med penna på papper innan jag är nöjd med en bild. Jag har experimenterat jättelänge för att hitta ett sätt att överföra 3D-scanningarna till kod som ritroboten kan läsa. Och därefter för att få intressanta bilder. Vilka pennor och vilket papper som funkar att använda, exempelvis.

Pennorna är Tove Kjellmarks nya palett. Vissa reagerar fint med varandra, andra inte. Pennan hänger i ett snöre och förs sakta över papperet genom att snöret kortas och förlängs med hjälp av två vikter som hänger på vardera sidan av konstverket. Pennans udd vilar bara lätt på papperet vilket gör att linjerna som ritas blir tunna och känsliga, det känns nästan som att där finns en mänsklig närvaro.

Ritrobotarna arbetar på rad i Tove Kjellmarks ateljé

Motiven i upplagorna är hämtade från en serie med bilder där Tove Kjellmark arbetar med att bryta upp kroppen i dess olika beståndsdelar.

– Som människor måste vi förhandla med den ständiga rörligheten och förgängligheten. Allt liv befinner sig i spänningsfältet mellan motsägelsefulla begär, och vi försöker ständigt lösa den här motsättningen. Jag jobbar med just den här spänningen och söker formen som blir kvar i rörelsen.

Tove Kjellmark undersöker relationen mellan rörelse och det solida. Hon är utbildad skulptör och har utvecklat en mångsidig och experimentell praktik där hon rör sig fritt mellan olika medier och material. Kjellmarks arbete är både fysiskt, psykologiskt och konceptuellt. Det placerar sig i mellanrummet mellan det digitala och det organiska, det förflutna och framtiden. Som verktyg använder hon sig ofta av sin egen kropp i kombination med hemmabyggda maskiner och avancerad teknologi. Kjellmark har gjort “Technoanimalism” till sitt signum och i mediala sammanhang har hon kallats för en modern, kvinnlig, Dr. Frankenstein.

Tove Kjellmark (1977) är född och baserad i Stockholm där hon tog sin Master of Fine Arts vid Kungliga Konsthögskolan år 2009 och har sedan dess ställt ut regelbundet på den internationella konstscenen.