Så skapas trycken
Högtryck: Färgen fäster på de upphöjda partierna
Djuptryck: Färgen fäster i sänkorna
Etsning - syra biter sig in i kopparplåten
Etsningar får sitt namn av att man etsar med syror i plåt. Först täcks plåten av en syrabeständig grund. Därefter avlägsnas denna på de ställen där man vill att syran ska bita, med hjälp av en uppsjö av olika finurliga verktyg som alla ger sitt eget uttryck. Tekniken hårdgrund innebär till exempel att konstnären behandlar plåten med en blandning av vax, harts och asfalt, för att sedan kratsa bort grunden på de ställen där man vill att färgen ska fastna.
Akvatintetsning - asfaltspulver skapar toner
I en vanlig etsning skapar konstnären linjer som etsas in i en kopparplåt. För att skapa skuggningar kan konstnären exempelvis göra många linjer tätt ihop. Akvatint utökar möjligheterna med etsningstekniken; genom att lägga ett raster av korn på plåten kan man skapa gråtoner över större ytor i det färdiga trycket.
Torrnål - en vass nål som enda verktyg
Torrnål är en annan typ av djuptryck. Här använder konstnären sig av en vass nål för att rista in sin bild i plåtens blanka yta. När plåten sedan bestryks med färg fastnar denna inte bara i de spår som nålen lämnat utan också på de små vallar av koppar som bildats runt skårorna. De här vallarna gör att linjerna i trycket blir mjukare. Linjernas speciella utseende är det som karaktäriserar torrnålstrycket.
Plantryck: färg och icke-färg samsas i samma plan
Litografi - fett stöter bort vatten
Litografi är den vanligaste plantrycksmetoden. Lito betyder sten på grekiska, och kalkstenar används än idag för att framställa litografier. De har dock mestadels ersatts av aluminiumplåtar. Metoden bygger på att fett och vatten stöter bort varandra. När tryckfärg appliceras på stenen eller plåten kommer den bara att fästa på de delar där konstnärens motiv har fixerats.
Genomtryck: färg pressas genom en duk
Serigrafi eller screentryck
Screentryck, kallat serigrafi i konstsammanhang, är den vanligaste metoden. En duk, traditionellt av silke men i dag oftast av syntetmaterial, spänns upp på en ram. Schabloner täcker den del av väven som inte ska släppa igenom färg. Idag framställs schablonerna fotografiskt, vilket kan ge oerhört exakta tryck.
Digitala tryck
Cyanotypi
Järnsalter skapar en djupblå färg
De klassiska blåkopiorna inom arkitekturen är skapade med hjälp av denna process där papper behandlas med järnhaltiga syror som är UV-känsliga. När de exponeras för UV-ljus och sedan framkallas i vatten träder den blå färgen fram på papperet. De delar av papperet som varit skyddade från UV-ljuset behåller papperets vita färg.