sletvold moe och baertling

sletvold moe och baertling

Norske konstnären Anders Sletvold Moe tilldelas årets Bærtlingstipendium, ett stipendium som sedan 1983 delats ut till en framstående konstnär som verkar i Olle Bærtlings anda.

I samband med prisutdelningen i Stockholm öppnar vi en utställning med två serier nya djuptryck av Anders Sletvold Moes, i dialog med ett litet urval serigrafier av Olle Bærtling själv. 

Välkommen på vernissage måndag den 14 oktober kl 17-19, Hagagatan 14, Stockholm

Veckan som följer håller vi öppet mer än vanligt för att fler ska kunna ta del av utställningen:
tisdag-torsdag den 15-17 oktober kl. 12-18
fredag den 18 oktober kl. 12-16
lördag den 19 oktober kl. 12-16

Utställningen hänger sedan under våra ordinarie öppettider till den 10 november

Andra hållpunkter:
Tisdag 15 oktober: Stipendieutdelning samt lunchseminarium på Handelshögskolan, mer info hos Bærtlingstiftelsen
Torsdag 17 oktober: Utställning med nytt måleri av Anders Sletvold Moe öppnar hos Wetterling gallery
Söndag 10 november kl. 14: Som del av Gallery Weekend Stockholm gästar professor Håkan Nilsson ed. art med en föreläsning om Bærtling, hans tid och hans arv.

Bærtlingstiftelsens motivering

Anders Sletvold Moe får Bærtlingstipendiet för sitt trägna arbete med att förnya och fördjupa den konkretistiska konsttraditionen. Sletvold Moe arbetar ofta med ett fåtal visuella element i tydliga geometriska former i klara färger vilka samsas över ytan. Ibland ger de också form till själva målningen, i likhet med många amerikanska minimalisters arbete med sk shaped canvas. I dessa verk framträder också målningarna som objekt vilka samspelar med andra verk och på så vis intar hela rummet i en komposition. I andra verk arbetar Sletvold Moe mer med dukens inre dynamiker, där långsmala kilformade ytor bildar som snitt genom duken.

Dessa dynamiska kraftfält har stora likheter med hur Olle Bærtling arbetade med diagonala och triangulära kompositioner vilka strävade till att sträcka sig både in i bildytan och ut i rummet. Bærtling var också intresserad av 60-talets ”hard edge” måleri, vilket också har stora likheter med Anders Sletvold Moe konst.

De bägge konstnärerna möts också i ett fördjupat intresse för rummets dynamik där Bærtling såg sina konstverk som delar av en större, tänkbar verklighet – en rymd. Anders Sletvold Moe går här ibland steget längre och låter måla delar av utställningsrummet i samma nyanser som verken han visar. Ett mycket konkret exempel på hur Bærtlings  visioner kan sägas tas vidare av en yngre generation.

Tillbaka till blogg