Under flera år har Astrid Kajsa Nylander och Helena Lund Ek sett på och samtalat om måleri inom ramen för projektet Painting Practice. Nu har de utforskat en gemensam måleripraktik under ett residency i grafikverkstaden vid Konstfack. Under Gallery Weekend den 7-9 november presenteras resultatet hos ed. art.
Tillsammans driver Astrid Kajsa Nylander och Helena Lund Ek projektet Painting Practice, ett forum för konstnärer där de arrangerar samtal, workshops, läsecirklar och utställningsbesök för att sätta det samtida måleri i ett större sammanhang.
Under det senaste året har de fått möjlighet att arbeta och skapa verk tillsammans i Konstfacks grafikverkstad. Genom att använda sig av tekniken screentryck, ofta kallad serigrafi inom konsten, fick de ett bokstavligt ramverk att förhålla sig till samtidigt som det gav utrymme för experiment och en process som gick att upprepa. Det blev ett reflekterande arbete och verk som kom att handla om måleri, trots regeln att konstnärerna inte fick måla.
Arbetet har utförts i stort format (100 x 75 cm) på lumppapper som tål upprepade tryck. I belysta och obelysta ramar har duon använt rakeln som ett måleriskt redskap för att trycka fritt och att upprepa fyra bildelement:
Pensel – redskap för att måla
Penseldrag – symbol för den måleriska gesten
Grid – begrepp inom måleri och sätt att strukturera bildyta
Cirkel – geometrisk form och symbol
Tryckprocessen är kontrollerad och behöver utföras snabbt, samtidigt som den för med sig överraskningar. Det gemensamma arbetet har resulterat i verk och uttryck som de båda konstnärerna inte hade nått fram till i sina enskilda praktiker, och öppnat upp för samtal om både villkor och diskurser inom måleriet.
Hålltider för Gallery Weekend Stockholm
Helena Lund Ek omgärdad av duons stora serigrafier
Astrid Kajsa Nylander med rakeln i högsta hugg, efter att ha pressat färg genom screenramen
Små ramar används för att påföra mindre formelement

En screenram tvättas