ekon

Vi på ed. art är mycket stolta att lansera åtta nya monotypier av Sigrid Sandström! Sandström är en av våra främsta målare av idag, professor på Kungliga konsthögskolan sedan ett antal år och rikt representerad i våra museisamlingar. Den 14 mars presenterar vi de nya trycken hos oss på Hagagatan 14 och Sigrid Sandström berättar om process och tankar bakom arbetet, som utfördes tillsammans med tryckare Jenny Olsson.

Sigrid Sandström diskuterar med tryckare Jenny Olsson i den senares verkstad Tellus i Midsommarkransen

Monotypier är unika tryck vars metod ligger nära måleriets. Skillnaden är att konstnären arbetar på en yta, som förs över på papperet genom att köras genom en tryckpress, i stället för att arbetet görs direkt på papperet. Sigrid Sandström har tidigare arbetet med denna teknik och inför varje tryck improviserat fram bilder med hjälp av schabloner och olika slags papper i bitar. Även om varje enskilt blad är unikt finns möjligheten att få så kallade ”eftertryck” och arbeta vidare med dessa till nästa blad. Det innebär att det ofta finns en kedja av grafiska blad som avspeglar varandra i någon mån. De kan ses som omtagningar, alternativa varianter utifrån en och samma utgångspunkt; en effekt av eko, som vaga visuella minnen som omförhandlas och blir nya bilder. 

Hur blir avtrycket? Bilden som uppstår när tryckmediet färgats in och körts genom pressen mot papperet blir helt egen, men ändå ett eko av "originalet".

Även i sitt måleri arbetar Sigrid Sandström med tryck; målningarna byggs upp i olika partier och utsnitt som trycks för hand med olika material. Den överraskning som infaller när det som använts som tryckmedium tas bort, och blottlägger själva avtrycket, har blivit avgörande för konstnärens hela arbetsprocess, där slump varvas med noggrant överlagda beslut.

Många olika tekniker har använts för att få fram trycken, bland annat collografi, där Sigrid Sandström byggt upp "plåtar" av olika material, vilka sedan färgats in och gjort avtryck på papperet

Utgångspunkten för det senaste projektet var att göra stora tryck och hitta en slags transparens i färgen, eftersom det ger möjlighet att jobba med papprets vithet som ljuskälla. Olika material användes i tryckprocessen, såsom aluminiumfolie, tyg (tarlatan) och plastfolie med tunt valsad färg. Sigrid Sandström har arbetat medvetet med just avtrycket – bilder som omedelbart påminner oss om att det är just ett avtryck vi tittar på, något som inte längre är där. Bilden som ett spår. I de här fallen är förlagan visuellt något helt annat än avtrycket. För även om avtrycket avspeglar förlagan är bilden som uppstått helt egen. Avtrycket både redovisar bakåt i tiden och är en helt ny bild.

Läs mer och se alla Sigrid Sandströms konstverk här.

Sigrid Sandström "Untitled I (2019)"

Sigrid Sandström "Untitled II (2019)"

Sigrid Sandström "Untitled III (2019)"

Sigrid Sandström "Untitled IV (2019)"

Sigrid Sandström "Untitled V (2019)"

Sigrid Sandström "Untitled VI (2019)"

Sigrid Sandström "Untitled VII (2019)"

Sigrid Sandström "Untitled VIII (2019)"