holmer på pelikan

Den 3 november öppnar en utställning med måleri och tryck av Emil Holmer på klassiska Restaurang Pelikan på Södermalm i Stockholm. I sina tryck blandar Holmer gammaldags träsnitt med digitala tekniker i jakten på ett uttryck som ger resonans.

The Granite and the Methane VII, träsnitt och akrylfärg, 2017

Såhär beskriver konstnären själv sitt arbete:

Att göra bilder är för mig en metod att röra mig in i något okänt. När jag arbetar upplever jag att redskapen förändras i samma takt som de försöker beröra sitt tema, de muterar sig i en ständigt pågående rörelse.

I processen med ”The Granite And The Methane" har jag blandat träsnitt med digitala metoder. Visuell information förvanskas, förvrids, förstoras eller skrivs över på ett sätt som påminner om metoder inom samtida elektronisk musik.

Utgångspunkten är ett abstrakt träsnitt som förskjuts digitalt eller i kopiatorn, för att sedan kopieras på trä och skäras ut igen, tryckas och i vissa fall bearbetas digitalt igen, osv.

Ibland går den processen flera varv innan jag hittat ett uttryck som ger resonans.

Andra bilder uppstår helt för hand utan annan inblandning, men som en reaktion i en process där datorn är inblandad. Det handlar om ett flöde.

Jag är inte ute efter att ta bort det subjektiva eller mänskliga uttrycket, utan att mutera det med något annat. En utskuren linje i en träplatta har för mig automatiskt en relation till skrift, mänsklig eller annan.

Filosofi, litteratur och musik spelar en roll i min process och hur jag definierar mitt arbete. Titeln är tagen ur en roman av Philip K. Dick. Den handlar för mig om att mänsklighetens och existensens flyktighet, i ett kosmiskt perspektiv.  

Mer info på Facebook-eventet

The Granite and the Methane I, träsnitt och akrylfärg, 2017The Longing, träsnitt och akrylfärg, 2017

The Granite and the Methane II, träsnitt och akrylfärg, 2017The Granite and the Methane VI, träsnitt och akryl, 2017Dwell, träsnitt och akrylfärg, 2017