viktlöshet

 

Nu lanserar ed. art sitt senaste konstnärssamarbete – med Anneè Olofsson.

Trycket som Olofsson tagit fram bär den suggestiva titeln Mourning hours days of mirage nights of mist och fångar ett viktlöst tillstånd. En kvinna ligger i vattnet med ansiktet ovanför ytan. Men kameran – och därmed betraktaren – befinner sig under kvinnan, omgärdad av vatten. ”Jag ville försöka komma åt känslan man har när man sörjer”, berättar Anneè Olofsson, ”känslan av att hamna i ett vakuum i sorgen, att inte veta var man befinner sig, att man är så nära att sjunka. Men man väljer ändå livet.”

Konstverket arbetade Olofsson fram i samband med hennes pappas bortgång. I faderns gamla skivsamling fann hon då Bill Evans och Jim Halls lp-skiva "Undercurrent" som pryds av en bild på en flytande kvinna. Det slog henne att modellen bar en klänning nästan identisk med konstnärens egen brudklänning. En klänning som hon många gånger använt i sitt eget konstnärskap, i bilder där hennes far också figurerat. Dessutom slogs hon av hur tillståndet som den flytande kvinnan befann sig i tycktes ha något gemensamt med hennes eget sorgetillstånd. Olofsson letade upp originalbilden bakom skivomslaget, tagen av modefotografen Toni Frissell, och beslutade sig för att arbeta vidare med bilden, i sin egen tappning, som ett sätt att bearbeta sin egen sorg. På Olofssons bild ser vi konstnären viktlöst flytande, iklädd sin egen brudklänning.

När Anneè Olofsson 2014 visade storformatsfotot Mourning, från samma bildsvit, hyllades detta av kritikerna. Mourning hours days of mirage nights of mist utgår från ett analogt negativ som digitaliserats, förts över på plåt och anpassats till djuptryckets värld, sedan tryckts av Jenny Olsson, lärare i djuptryck på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Bilden har därmed fått djuptryckets särprägling, tryckt på 300 grams bomullspapper. Detaljer i bilden är handkolorerade.

Se och köp verket

Anneè Olofsson och tryckare Jenny Olsson tittar på provtryck. Alla blad i upplagan om 80 är handtryckta med en plåt som färgats in i två färger, samt har handkolorerade detaljer

Anneè Olofsson arbetar med fotografi, video, skulptur och installation, men mest känd är hon för sina fotografiska verk. I enkla, slagkraftiga bilder skildrar hon tillstånd och känslor, ofta med sig själv som modell. I bilderna finns en ren skönhet som tilltalar, men där döljs också ofta ett obehag. Svärtan är ibland påtaglig, både bildligt och faktiskt. Åldrande och sorg är återkommande teman, men här finns också förtröstan.

Olofsson lyfts ofta fram som en av Sveriges främsta konstnärer inom fotomediet. Hon är utbildad vid Oslo Konsthögskola med examen 1997 och har sedan dess ställt ut runtom i världen. 2011 presenterades hennes konstnärskap med en stor soloutställning på Kulturhuset i Stockholm. Hon är en av få svenska konstnärer som finns representerad med ett verk i samlingarna på Museum of Modern Art i New York.

Konstnär och tryckare tittar på tryckplåtar i Jenny Olssons tryckverkstad i södra Stockholm