×

piratguld

Lördagen den 25 april öppnar Maria Bajt en utställning med nya verk på Olle Nymans ateljé i Saltjsö-Duvnäs utanför Stockholm. Fyra nya screentryck leder vägen in i hennes värld befolkad av pirater, mytologiska varelser och tjuvaktiga skator. Allt klätt i en grön-blå-guldig färgdräkt.

Se trycken



Utställningstext av Sheena Malone:

"Havet är favoritsymbolen för det omedvetna, moder till allt levande" C Jung

Piratguldet samlar Maria Bajt skickligt en mängd olika influenser som leder betraktaren in i en kuslig parallell värld, där allt är satt i ständig förändring. Hennes arbeten kombinerar psykedeliska utbrott, quiltmönster och arketypiska symboler med figurativa element, allt svept i en intensiv, juvelglittrande palett som domineras av blåa och gröna toner. Bajt skakar liv i dessa vanligtvis vilsamma färger, och tvingar dem att delta i hennes orepeterade dramer. Konstnären kallar samman en illalåtande kör att besätta rollerna, framrotade ur diverse olika källor. Havet, mytologiska varelser, tjuvaktiga skator och piratskepp är alla del av den brokiga skara som hjälper konstnären att fläta samman en komplex väv av personliga erfarenheter och kollektiva berättelser i en virvel av referenser som skapar en ny mytologi för samtiden.

Likt alkemisten omvandlar grundämnena, mättar Bajt sina material med den immateriella, nästan övernaturliga egenskap som gör dem till konst. Enkla material, såsom papper och kartong, förvandlas till föremål som betingar ett högt värde när Bajt skär och karvar, lägger till och drar ifrån, innan hon slutligen ger konstverket sitt definitiva utseende, som om hon skrapat bort smutsen för att där avtäcka en gömd skatt. Hennes användning av rena grundfärger och guld påminner om den tidiga renässansens palett, men all formell komposition är ersatt av virvlande drama och gränslös energi som betraktaren nedsänks i inför varje verk.

Havet utgör en ständig fond för Piratguldet, en symbol för det kollektiva omedvetna varifrån Bajts världar stiger fram. I en skapandemyt från Cabécar består jorden från början av enbart sten. I denna folksaga drabbas en kvinna vid namn Hav av upprepade missöden, vilket skapar en intensiv förändringsprocess där kvinnans slutliga död är en förutsättning för att skapa världen som vi känner den idag. Som en metafor för den konstnärliga processen påminner det oss om att all skapelse innebär förändring.

Medan vi sätter objektivt mätbart värde på vissa värdefulla objekt, glömmer vi ibland de stora värden som står att finna i det ogripbara. Genom att kombinera muntliga folkminnestraditioner, mytologi, referenser till outsiderkonst och populärkultur, gräver Bajt fram en riktig guldkista. De verkliga rikedomarna återfinns i hennes egna källor. Ur dessa täkter skapar Maria Bajt skattjakter att kartlägga och mystiska stigar att följa – ända fram till den plats som är markerad med X.