persian vintage revisited
I sitt projekt “Persian Vintage” har Raha Rastifard i flera år arbetat med att skildra en del av Irans kulturella arv och konstnärliga skatter. I den nya serien tryck, som visades på Grafiska sällskapet under våren, arbetar hon kring fyra motiv som hon utvecklar, upprepar och förändrar. Utgångspunkten är flera olika konsthistoriska förebilder: abstrakta, geometriska motiv som historiskt använts flitigt inom persisk arkitektur på mer påkostade byggen; ett sätt att fragmentera bilder likt en sönderslagen spegel, som också använts inom den persiska traditionen samt antika persiska mattor.
Bilderna som Rastifard skapat utifrån dessa utgångspunkter är utfrätta, sönderdelade och speglade; fragment av en rik och komplex historia. Bilderna är abstraherade och fragmenterade – närvarande ibland, ibland bortbleknande, precis såsom förebilderna har försvunnit och sedan återuppstått under den persiska kulturhistorien.
Men trots det fragmenterade och ibland bleknade saknas inte färg. Serien är handtryckt av konstnären på Konstnärernas kollektivverkstad i Stockholm och Rastifard har kombinerat litografi och serigrafi för att skapa sina osedvanligt färgrika bilder. I botten ligger ofta en enfärgad platta som är tryckt på litografisk väg. Ovanpå denna har konstnären tryckt sitt motiv med serigrafi-teknik.
Raha Rastifard är en iransk-tysk konstnär som i dag är bosatt i Stockholm. Hon arbetar med allt från foto och video till teckning, installationer och grafik, men tar alltid sin utgångspunkt i personliga erfarenheter, och verken är till stor del självbiografiska. Hon skapar verk fulla av transkulturella, poetiska och konsthistoriska referenser, med målet att berätta en historia. Processen liknar ofta dagböcker där verklighet, drömmar och fantasier flätas samman.