×

fjäderlätta linjer

fjäderlätta linjer

Lars Nyberg är ett av de stora namnen inom svensk samtida grafik. Den teknik han gjort till sin egen är torrnålen, att teckna direkt i kopparplåt med en vass stålnål. Vi på ed. art är stolta över att nu kunna presentera sex torrnålstryck.

Flera av verken är porträtt av blommor. Inte vilka blommor eller växter som helst, utan sådana som Lars Nyberg fastnat för, eller som han själv uttrycker det, sådana som han har träffat.

– Ibland stöter jag på en växt hemma hos någon vän och förstår på stört ”dig måste jag göra ett porträtt av ”. Det blir en sorts kärlek eller lycka vid första ögonkastet. Ibland kan jag se en växt hur många gånger som helst utan att riktigt se den, men så plötsligt upptäcker jag den.

– Först brukar jag träffa växterna många gånger innan jag börjar teckna dem. Sedan tecknar jag av dem om och om igen, det leder till förenklingar. Efter kanske 20-30 teckningar av samma knäppa planta börjar det hända något. Jag tycker att jag lär känna dem mer och mer.

Kopparplåten, verktygen samt det färdiga trycket

De växter och landskap som Lars Nyberg skildrar avbildar han till sist med hjälp av torrnålen. Han arbetar med den vassa stålnålen direkt i den blanka kopparplåten, en metod som han beskriver som enkel och direkt. Man skulle kunna tro att arbetet liknar tecknandet, men det avfärdar Lars Nyberg.  

– Det är något annat – levande oväntade linjer. Tunna linjer som andas. Tunna repor. Torrnålslinjer – eller små punkter som tillsammans bildar mjuka skuggor.

– Koppar är närmast ett magiskt material att arbeta i. Det är lätt att ta bort linjer, "sudda" med ett polerstål men också dämpa linjerna, göra linjerna tunna, tunna.

Målsättningen för Lars Nyberg är inte att göra reproduktioner – det som grafiken ger möjlighet till. Målet är att tack vare torrnålsgravyrens unika möjligheter försöka närma sig en idé i ett unikt medium. Att det dessutom går att göra flera exemplar av samma bild är en positiv bieffekt som konstnären uppskattar.

– Det är roligt att kunna trycka flera exemplar, byta blad med kollegor eller ge bort blad.  Bladen behöver inte vara så dyra, tycker jag.

Torrnålstekniken stötte Lars Nyberg på redan som 17-åring. Teckningsläraren Karin visade honom den stora koppartryckpressen i teckningssalen. Den hade tillhört konstnären Börje Sandelin, och det var där Lars Nyberg drog sina första trevande repor i små zinkplåtar. 

Krausse-pressen som Lars Nyberg idag använder för att trycka sina blad

– Det ändrade och påverkade mitt liv helt. Jag visste att detta ska jag fortsätta med – måste jag fortsätta med. 

I boken Ristningar skriver Börje Sandelin – han med tryckpressen - ”Linje, du är bara ett streck, men jag kan böja dig, svänga dig, bocka dig. Vad säger du om en resa? ” 

Den resan följde Lars Nyberg med på. Den tog honom först till förberedande konstskolor, sedan Konsthögskolans grafikskola 1978-1983. Sedan dess har han arbetat som konstnär och ställt ut flitigt både i Sverige och utomlands. Idag driver han tillsammans med konstnären Lina Nordenström Grafikverkstan Godsmagasinet i Uttersberg. Här har paret skapat ett samtida center för grafik där de själva båda jobbar, dit gästande konstnärer får komma och arbeta, och där de ordnar utställningar. Den långa resan som inleddes 1973 fortsätter.