×

ett konstverk blir till

En av ed. arts mest uppskattade konstnärer är Annette Hammarén, vars stämningsfulla bilder med motiv hämtade från naturen, slår an en särskild ton i den svenska folksjälen. Annette Hammarén jobbar med klassisk grafik, i upplagor där varje blad trycks för hand på bomullspapper. Det är konstnären själv som utför tryckarbetet, och i Annette Hammaréns fall är detta arbete en viktig del av den konstnärliga processen. Vi fick följa med Annette en dag i tryckverkstaden, för att lära oss hur det går till när ett konstverk blir till. 

Resultatet av vårt besök blev en liten video som du kan se här nedan, och om du scrollar förbi videon, hittar du bild och textdokumentation av hela processen.

Idag ska Annette provtrycka en bild som består av två plåtar. Plåtarna har hon sedan tidigare förberett (mer om dem får vi berätta en annan gång). Hon har en kopparplåt som hon etsat in ett motiv i och en så kallad fotopolymerplåt som hon överfört ett fotografi till.

Först förbereder Annette själva tryckfärgen - blandar färger för att få till rätt ton och konsistens.

Sedan lägger hon på färgen tunt på plåtarna med en plastspatel. 

Nu ska all överflödig färg torkas bort. Det är bara i plåtarnas fördjupningar som färgen ska fästa.

Annette vill få med så många färger som möjligt på så få plåtar som möjligt. Därför ska hon lägga en orange-svart övertoning på en av plåtarna.

Hon sprider ut färgerna på en glasskiva...

...och valsar ut dem så att övergångarna blir mjuka. Därefter rullar hon valsen en gång över plåten.

Nu är allt färdigt för att trycka. På tryckbordet har Annette märkt ut sina vanligaste format så att hon enkelt ska kunna passa in plåtarna på rätt ställe. Där placerar hon plåt nummer 1.

Papperet är gjort av bomull vilket innebär att det är helt syrafritt och att det går att blöta ner. För att det ska suga i sig tryckfärgen måste det vara fuktat. Annette har blötlagt papperet. Nu plockar hon upp det...

…och torkar det genom att lägga det mellan två makulaturpapper och borsta bort vattnet.

Sedan placeras papperet ovanpå tryckplåten. Här gäller det att det blir rakt!

Nu körs papper och plåt genom tryckpressen som pressar samman dem med flera tons tryck. Färgen övergår då från plåt till papper.

Nu ska nästa plåt tryckas. Det gäller att den hamnar på exakt samma ställe som plåt nummer ett. Därför har Annette lagt en tyngd på tryckpapperet så att det inte ska flytta på sig när hon lyfter det för att plocka bort den första plåten.

Placera plåt nummer två, vik ner papperet och så tillbaka genom pressen igen.

Nu är bilden färdig att granskas av konstnärens kritiska ögon.

Och jämföras med andra provtryck

Sedan får bladen ligga i press för att torka platt

Dags att trycka ett nytt blad!

Läs mer om etsningar och andra trycktekniker här.

Se alla Annette Hammaréns konstverk här.